24 Mei 2010

Apa yang anda mahu dalam hidup???

salam

Soalan ini aku tanyakan kembali pada diri sendiri telah diberikan ALLAH nikmat usia sehingga mampu hidup 28 tahun dalam dunia

Kerjaya
Kehidupan yang baik memerlukan kerjaya yang baik... ya.... inilah salah satu kehidupan yang dimahukan oleh semua orang.... tak kira apa jawatan atau pun bidang kerjaya, jika selesa ini inilah kerjaya yang baik.... Sejak dahulu inilah bidang kerjaya yang aku mahupan... bidang komputer.... bidang yang amat luas.... malahan masih banyak lagi yang aku kener belajar..... ya .... masih jauh lagi perjalanan yang ingin di tempuh... soalannya adakah sekarang aku tidak selesa.... rasanya OK la.... kehidupan di kawasan luar bandar dengan kos sara hidup yang tidak la tinggi sangat, tidak juga merbahaya dan sentiasa ada cabarannya.... Pada aku ini telah cukup sempurna. malahan pada aku pendapatan yang ada cukup untuk aku.

Harta
Satu lagi ciri kehidupan yang sempurna... memiliki harga sama ada rumah yang besar atau tanah yang berhektar-hektar atau kereta besar sama seperti yang di idam-idamkan atau yang dikendaki selama ini... terus terang.... harta padaku jika di kumpul banyak manapun tidak cukup. Padaku apa yang ada sekarang telah cukup, aku tak kisah jika orang lain, mempunyai harta atau kemewahan yang lebih... apa adahal... lagi pun padaku lebih banyak harta lebih susah nak hidup. Coz terpaksa memikirkan tentang harta sepanjang masa..... adakah semua orang kaya selesa dengan harta yang mereka miliki... tidak.... banyak juga yang tidak lena tidur coz takut hartanya hilang tau dicuri.

Keluarga
Semua orang yang mampu mahukan kehidupan berkeluarga... juga anak-anak yang membesar dengan sempurna.... isteri dan anak yang memahami, boleh di bawa berunding, menikmati kehidupan dan saling lengkap melengkapi

Nikmat hidup
3 perkara di atas la sentiasa menjadi kemahuan kita semua dalam kehidupan.... tapi padaku kini, semuanya aku telah ada dan mungkin masih boleh di tambah atau di sempurnakan... namun adakah aku telah dapat nikmat hidup... tidak... sebelum ini tidak... dan selepas ini pun mungkin juga tidak. Selagi aku masih dengan sikap lama.... tidak menghargai apa yang telah ada, bersyukur dengan apa yang diberi, dan berterima kasih padaNYA.... ya itulah nikmat yang sempurna... selagi aku masih ingat padaNYA, selagi itulah ALLAH akan kasih padaku dan melimpahkan rahmatNYA, aku amat takut jika rahmatNYA di bawa pergi...
YA ALLAH jadikalah aku termasuk dalam golongan hamba-MU yang bersyukur. .. AMIN

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...