22 September 2011

Aku Seorang Peminta!

Artikel menarik daripada iluvislam.... sama-sama kita fikirkan....

Kita sering memanjatkan doa dan meminta kepada Sang Pencipta, Sang Pemberi Rezeki, dengan segala macam permintaan dan hajat. Samada dikala waktu terluang mahupun dikala kesempitan, pada setiap ketika dan saatnya.


Disaat sesudah selesainya solat mahupun disaat kita memharapkan rahmat dan pertolongannya. Itulah kita, tanpa mengira siapa kita, apa kedudukan, pangkat, harta, darjat dan kemahuan, kita tetap meminta kepadaNya.
Itulah tanda kita memerlukanNya. Samada kita telah punya harta yang banyak, telah punya gelaran pelbagai, samada kita seorang Datuk Seri, Tan Sri, Datuk atau Dato', mahupun Tun atau seorang professor sekalipun, kita tetap meminta, walau kereta kita berjenama Mercedes, Audi, BMW, Volkswagen GTI, Lexus, dan segala macam lagi, walau isteri kita secantik artis, secantik bidadari, mahupun seburuk namanya, akhirnya, hakikat yang tidak boleh kita nafikan, kita tetap juga meminta kepadaNya.

Apakah pula bezanya mereka yang berpangkat dengan tiada pangkat? Atau mereka yang punya gelaran apa apa sekalipun atau tiada gelaran, hatta nama pun tiada dan yang tinggal ialah gelaran yang diberi oleh orang ramai "Sipengemis Buta!". Itu mungkin kata kata yang keluar dari mulut kita sendiri terhadap mereka yang serba kekurangan atau berbagai gelaran 'menghina' kepada sesiapa susuk sekalipun yang berada dalam keadaan sedemikian, akhirnya kita tetap meminta kepadaNya.

Namun, adakah kita sedari bahawa, hakikatnya yang kita tidak boleh nafikan, Kita Seorang Peminta, apatah lagi jika kita tiada punya apa-apa, hatta untuk sesuap nasi sekalipun, kita akan meminta kepadaNya, samada permintaan itu wujud dalam bentuk doa, hajat dan seruan kepadaNya dalam kaedah apa sekalipun.
Saudara saudari sekalian, cuba fikirkan, tidakkah kita menyedari bahawa Kita Seorang Peminta (cuba fikirkan)!
Tidakkah perbuatan meminta itu menunjukkan betapa lemahnya kita manusia. Justeru, siapakah kita yang beranggapan lebih baik dari si peminta sedekah, mereka yang memerlukan, mereka yang miskin dan papa, lalu memandang rendah kepada mereka yang tidak bernasib baik itu semua disepanjang kehidupan kita hari ini.

Kita punya pandangan penuh hina dan sepi kepada mereka yang miskin, fakir dan susah dan menganggap bahawa mereka semua 'malas berusaha', 'kurang berusaha' berbanding kita, tidakkah itu sifat 'bangga diri yang melampau' dengan menganggap apa yang dikecapi pada hari ini, samada kemewahan, harta dan wang yang banyak, pangkat darjat dan harta, malah ada juga yang begitu angkuh dengan 'Pwngalaman' nya sendiri dan menidakkan orang lain.

Apa yang membezakan kita dengan mereka semua sedangkan kita juga meminta. Tidakkah permintaan kita itu juga berupa permintaan yang serupa seperti mana orang lain jua! Jadi mengapa kita beranggapan bahawa Allah swt akan melebihkan kita berbanding dengan orang lain atau mendahulukan kita berbanding orang sedangkan kita tidak mendahulukan Dia (perintah dan larangan) dalam urusan kehidupan kita?

sumber: iluvislam | alwimy | Editor: nurilla88

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...