13 April 2010

Kereta Oh Kereta

salam

Keretaku.... dah lima tahun lebih rupanya aku guna... tapi tak guna sepenuhnya pon... aku lanyak 2 tahun jer.. .selebihnya wife aku yang guna..... tapi kalo bab servis, minyak, repair dan sebagainya banyak lagi duit aku yang keluar. Ada jugak la sumbangan sikit² wife... tapi pada aku sikit sangat berbanding faedah daripada yang dia dapat dari kereta tu.

Keretaku.... baru tahun lepas tukar tayar depan... emmm bulan 7 rasanya ... ehh tak sampai setahun dah kener tukar lain... adus.... tapi tak pa... coz tahun lepas tuh la pertama kali n terakhir bini aku tukar tayar guna duit dia... tuh pon sebiji tayar jer..... sebiji lagi guna duit aku.... tuh pon kalo sebut jer pasal tayar... bising la dia.. coz dia pernah sponsor sebiji tayar... padahal....... taip² hari dengan tayar n keter tuh la.... yang dia guna untuk p kerja n melaram.

Keretaku... siang tadi terbang la RM210 duit aku tukar 2 biji tayar baru keter aku nie.... asal 1 biji RM110 pas bodek lebih kurang dapat jugak la RM 105 tuh pon sebab amik 2 biji.... ingat lagi... tayar brand yang sama 3 tahun lepas RM 95 jer..... mahal jugak la... tapi tak pa .... faedahnyer banyak. Member sumer, cadangkan tayar second hand jer.. .tapi aku nie bukannya pandai pilih tayar... watnyer kener tayar potong ker apa ker.. kan ker nayer punya kerja.

Keretaku..... tayar baru tuh aku pasang kat belakang... tayar belakang aku bawa ke depan.... tapi tayar depan (asal belakang) pon bunganyer dah cukup² bulan jer rasanya.. alamat kalo aku hentam selagi mau silap² bulan depan terbang lagi la RM210 (tuh pon kalo harga masih sama la).... test bawak.. boleh la... tapi berat sket... maklumla tayar baru.

Keretaku...... bila tokey cina tuh check... dia kater 'lower arm' (betulker ejaan aku nie) dah rosak.. kener tukar ..... 1 - RM 50... aku tanya soalan bodoh kener tukar 2 skali ker.... apa lagi dia pon dengan senyum jer ... mesti la bos... eceh ... padahal tukar 1 jer pon bleh... tp aku tak nak pikir lain kali punya pasal... hentam sajer la.... tapi memang sebelum nie pon ada kawan² dah cakap benda alah tuh memang dah prob so kener tukar.. .tapi sebelah kanan jer yang kuat bunyi... lepas pasang tuh tadi..... dah rasa lain macam la sket... biasa kalo corner² mesti kuar bunyi... 'kedek²'.. .nie ok jer... tapi layan corner rasa lain macam ... maybe sebab baru lagi kot.

Keretaku.... pas pasang semua dekat RM 370 jugak la melayang ari nie.... tayar 2 biji RM210, lower arm RM 100, elignment n balancing RM 20 ++, getah untuk lower arm RM30. Banyak sket la.. untuk tengah² bulan nie.. tapi tak pa untuk keselamatan n kesejahteraan pemanduan... tambahan pasnie keter tuh aku jer yang guna... so aku rasa berbaloi la... insyaALLAH.

-- peace to all --

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...