16 Ogos 2011

Tips Mengatasi Tekanan Di Tempat Kerja

1. Rancangkan  dengan baik aktiviti anda iaitu apa, mengapa, bagaimana, bila dan siapa yang bertanggung jawab terhadap tugas-tugas. Apa yang penting ialah  membuat perancangan  jangka panjang dan jangka pendek iaitu (perancangan  bulanan, perancangan harian).

2. Pastinya anda di masa lalu pernah mengalami masalah-masalah di tempat kerja. Cuba ingat-ingat kembali adakah cara-cara yang dapat anda gunakan untuk mengatasi masalah yang anda hadapi saat ini.

3. Pastikan anda tahu mengenai tugas dan tanggung jawab anda, serta jangan takut untuk bertanya.

4. Lakukan beberapa kali break untuk beberapa minit selama anda bekerja. Santai dan JANGAN MELAKUKAN APAPUN. Tarik  nafas dalam-dalam.

5. Bahagikan sebahagian tugas atau tanggung jawab anda kepada anak buah anda.

6. Sediakan lingkungan kerja yang baik. Kurangkan gangguan-gangguan seperti suara,  cahaya dan suhu.

7. Miliki sikap toleransi  sesama rakan kerja. Ingatlah bahawa masing-masing mempunyai  peribadi yang unik.

8. Sama-sama mewujudkan iklim kerja yang menyenangkan dengan bersikap terbuka dan mengamalkan komunikasi yang baik sesama rakan sekerja.

9. Meningkatkan semangat kerja berpasukan walaupun di luar waktu pejabat contohnya makan bersama, merayakan perayaan bersama, membuat jamuan kecil-kecilan seperti jamuan hari jadi, bersukan atau rekreasi bersama.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...