07 Jun 2010

Menanti Balasan yang Baik

salam

orang tua-tua selalu berkata

"buat baik di balas baik, buat jahat di balas jahat"

Firmat ALLAH pula dalam ayat  Al-Isra 17:7 - sumber

Jika kamu berbuat kebaikan, (maka faedah) kebaikan yang kamu lakukan adalah untuk diri kamu dan jika kamu berbuat kejahatan, maka (kesannya yang buruk) berbalik kepada diri kamu juga. (Al-Isra 17:7)

nampak mudah sahaja... namun adakah pernah kita bertanya balik... bilakah balasan baik itu akan kita terima... ya.. nampak tak ihhlaskan bunyinya... namun tidak boleh tidak... setiap perkara kita pasti mengharapkan sesuatu. Sekurang-kurangnya pahala.

Kerja
Melakukan kerja yang baik, melaksanakan kerja dengan baik, kita juga mengharapkan sesuatu, sekurang-kurangnya gaji atau upah yang setimpal.... jika tidak masakan pabila akhir tahun saja... semua orang bising tentang bonus.... jika gomen tak bagi... mula la kata macam-macam... tuh tak termasuk lagi yang dok bodek bos bagi SKT tinggi supaya bleh dapat CEMERLANG atau naik pangkat. 

Namun ada juga orang yang kerja lebih kurang tapi akhir bulan dapat gaji juga, dapat bonus juga (jika ada la), dapat cemerlang juga dan tak kurang juga ada yang naik pangkat. Adakah kita nak menghukum mereka?.. tidak..... biarlah mereka mengecapi syurga dunia dan biarlah ALLAH sahaja menghukum mereka.

Keluarga
Jika kita tak buat jahat dengan orang, orang pula buat jahat dengan kita, kita berdiam diri dan tidak melakukan apa², fitnah timbul dari pelusuk arah, di pejabat ada cerita aku, di kedai kopi juga ada cerita, baru-baru nie di Facebook pon ader cerita aku jugak. Jahat sangatkah aku, sampai di fitnah macam². Namun aku masih juga berdiam diri dan mengharapkan balasan yang baik... tapi sampai bila???. Atau adakah aku salah dengan berdiam diri.

Sabar
mudah sahaja bunyinya dan itulah yang di lalui setiap hari..... beratnya dugaan yang melanda.... yang pasti aku semakin lemah... hanyut dengan kehidupan dunia...... kadang kala berkata juga di dalam hati..... bilakah balasan baik akan tiba..... yang berbuat jahat.... bilakan pula kecelakaan menimpa mereka..... adakah itu satu doa???? kejam kah aku jika itu doa dan aku mendoakan kecelakaan menimpa mereka!!!

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...