26 Jun 2010

Di mana mereka tinggal?

salam

sekadar memetik artikel dari pada Utusan Malaysia tulisan Abd Halim Hadi berkaitan beberapa pasukan piala dunia.... walaupun memang nak ke afrika tak mampu apatah lagi nak melihat sendiri aksi mahupun di mana pasukan² ini bersantai di Afrika selatan.... rasanya sekadar amik tahu... takpa la kot






PIALA Dunia bukan sekadar perlawanan bola sepak biasa. Peluang melayakkan diri ke kejohanan paling berprestij itu adalah medan pertarungan yang menentukan maruah bangsa dan negara.
Di dalam 'peperangan' itu, setiap pemain adalah wira yang bermati-matian berusaha untuk menjulang pasukan mereka ke peringkat tertinggi.
Sebagai pemain profesional mereka bukan sahaja dijanjikan habuan yang tinggi jika meraih kejayaan bahkan sepanjang temasya itu berlangsung, pasukan sudahpun menerima pelbagai layanan 'kelas bangsawan'.
Sempena Piala Dunia 2010, WOW! berkongsi penginapan pasukan-pasukan bola sepak terkemuka dunia di Afrika Selatan. Sukan yang sudah cukup sinonim dengan gaya hidup mewah.


ENGLAND
MENJADI antara pasukan paling kaya dan bergaya dengan kompleks sukan yang dibina khas sempena kejohanan Piala Dunia 2010.
Kompleks Sukan Bafokeng yang terletak di Rustenburg dibina di atas tapak seluas 150 ekar dengan kos mencecah £20.4 juta (RM98 juta).
Kem sukan itu menempatkan bilik-bilik penginapan, pusat perubatan dan kemudahan sukan bernilai kira-kira £8 juta. Ia dilengkapi padang latihan, gimnasium, kolam renang, gelanggang tenis dan tidak ketinggalan juga padang golf.
Lokasi penginapan dan latihan di resort pada ketinggian 1,000 meter dari paras laut itu menempatkan vila pengurus pasukan, bilik penginapan pemain serta kakitangan pasukan yang dijaga rapi sepanjang masa.
Ketua Eksekutif Royal Bafokeng Sports, Georger Khunou berkata, kem sukan yang dilengkapi kemudahan dan keselesaan serba moden itu adalah hasil pelaburan paling mahal di antara 32 pasukan yang bertanding pada kejohanan kali ke-19 itu.
“Rekaan dan keselesaan penginapan yang menyamai vila mewah itu dibina mengikut perincian yang diminta pengurus pasukan.
“Jaminan keselamatan di resort sukan itu adalah rondaan pasukan polis berkuda yang berkawal 24 jam setiap hari,” katanya.


GHANA
PASUKAN Ghana memilih Penginapan Lembah Rhoode di luar Pretoria yang menampilkan landskap seperti 'tempat sendiri' sebagai kediaman dan tempat latihan sepanjang Piala Dunia 2010.
Resort sederhana mewah yang dibina di tepi sungai Pienaar berhampiran kawasan pergunungan Magaliesburg itu menyediakan penginapan yang jauh daripada kesibukan kota.
Ketenangan di dalam resort berkonsepkan kediaman tradisional masyarakat pemburu Afrika itu dilengkapi pelbagai kemudahan seperti kolam renang luar rumah, pusat kecergasan, jakuzi dan sauna.
Tidak jauh dari Lembah Rhoode, tarikan seperti Taman Zoo Kebangsaan Afrika Selatan, Muzium Kesenian Pretoria, Rumah Kruger dan Taman Menlyn sedia menanti tetamu.

PERANCIS
WALAUPUN gagal melayakkan diri untuk mara ke peringkat lebih jauh, Perancis sebagai bekas juara dan antara pasukan kegemaran yang mendapat layanan diraja di resort peribadi paling mewah di Afrika Selatan.
Pezula Resort Hotel dan Spa di timur Knysna, Cape Town menempatkan 78 bilik vila yang setiap satunya dibina secara berasingan.
Sebagai tetamu kehormat, Pezula menyediakan pelbagai kemudahan bertaraf lima bintang kepada pemain seperti gimnasium, spa, ruang istirehat, bilik persidangan dan bar.
Dari beranda, resort seluas 2,500 ekar itu menyajikan kehijauan padang golf 18 lubang dan pemandangan firus laut di lagon Knysna dan juga Lautan India.
Di luar waktu latihan, pemain boleh memilih pelbagai aktiviti seperti menunggang kuda, berkayak, mendaki dan bermain golf.
Pemain tengah pasukan itu, Alou Diarra berkata, padang bola resort yang dinaikkan taraf itu adalah antara medan latihan yang terbaik di negara itu.
“Pasukan kami cukup berbangga kerana berpeluang berlatih di sini. Ia semestinya menimbulkan rasa cemburu pasukan lain,” katanya.


AUSTRALIA
SELEPAS 10 hari menghabiskan masa berlibur di tengah bandar Sandton, pasukan Australia akhirnya beralih ke resort rimba di luar kota Johannesburg untuk memulakan latihan.
Resort Kloofzicht yang terletak di kawasan pergunungan Zwartkops itu merupakan sebahagian daripada kawasan hutan lindungan yang dipenuhi landskap alam semula jadi menarik.
Keistimewaan resort lima bintang milik kumpulan Guvon Hotel itu adalah 42 buah vila mengadap tasik yang mengalir keluar melalui Empangan Zwartkops.
Kawasan kering di sekeliling resort menjadi habitat kepada pelbagai spesies mamalia besar seperti kijang, rusa dan zirafah.
Keindahan Resort Kloofzicht disempurnakan lagi dengan pelbagai aktiviti yang boleh dicuba oleh pemain-pemain Australia seperti belon udara panas, meredah hutan, melihat burung dan pancing terbang

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...